Co możę jeść karmiąca mama?

Co mam jeść, gdy karmię piersią?
Nie musisz jeść żadnych specjalnych lub różnych pokarmów podczas karmienia piersią.

Po prostu staraj się stosować zbilansowaną dietę, która jest połączeniem zdrowej żywności. Zrównoważona dieta obejmuje:

Pokarmów skrobiowych, takich jak chleb, ziemniaki, makaron i ryż. Wybieraj pełnoziarniste odmiany pokarmów skrobiowych na bazie zbóż z dodatkiem składników odżywczych i błonnika.
Niektóre produkty mleczne, takie jak jogurt czy szklanka mleka.
Niektóre białka, takie jak chude mięso, ryby, jajka lub rośliny strączkowe.
Duża ilość owoców i warzyw.

Kiedy masz dziecko, mogą być chwile, kiedy jedzenie jest ostatnią rzeczą w twojej głowie, albo po prostu zapomnisz o jedzeniu. Ale kiedy jesteś nową mamą, musisz utrzymać swój poziom energii.

Wybieraj łatwe do zdobycia, pożywne posiłki i przekąski, takie jak:

Domowej roboty kanapka, najlepiej z odrobiną sałatki dodanej do nadzienia.
Patyczki marchewkowe lub ogórkowe, lub chlebowe, z humusem.
Świeże lub suszone owoce i niesolone orzechy.
Zupy z chlebem razowym.
Jajka lub fasola na grzance.
Garnek jogurtu.
Ziemniaki w kurtce.

Jeśli nie masz czasu, żeby coś sobie załatwić, poproś kogoś, żeby zrobił ci przekąskę.

NHS zaleca, aby wszystkie osoby powyżej pierwszego roku życia, w tym matki karmiące piersią, przyjmowały codziennie suplement zawierający 10 mikrogramów (mcg) witaminy D. Jeśli nie przyjmujesz suplementu witaminy D, zapytaj o to swoją położną lub pielęgniarkę środowiskową.

Wszystkie inne witaminy i składniki mineralne możesz otrzymać ze zbilansowanej diety.
Czego nie powinnam jeść w czasie karmienia piersią?
Nie musisz stosować żadnej specjalnej diety, pod warunkiem, że jesz zdrowo. Twoje ciało sprawia, że mleko matki jest odpowiednie dla Twojego dziecka za każdym razem, gdy je karmi.

Jednak ślady tego, co jesz i pijesz, mogą dostać się do mleka matki. Jeśli Twoje dziecko jest wrażliwe na konkretny pokarm, może to mieć na nie wpływ.

Niektóre dzieci reagują na białko zawarte w mleku krowiem. Niemowlęta i dzieci uczulone na białko mleka krowiego mają tendencję do natychmiastowych objawów. Uważajcie na nie:

Twoje dziecko nie karmi dobrze, i nie przybiera na wadze.
Problemy z gruchaniem, takie jak biegunka czy zaparcia.
Czerwone swędzące grudki (ule) na ciele twojego dziecka.
Czerwona swędząca wysypka wokół ust dziecka.
Spuchnięte oczy, twarz lub usta.
Spuchnięte oczy, twarz lub usta.
Wymioty.
Refluks.
Egzema.

Jeśli uważasz, że nabiał ma wpływ na dziecko, najpierw porozmawiaj z lekarzem prowadzącym lub lekarzem rodzinnym. Coś innego może sprawić, że Twoje dziecko poczuje się źle i ważne jest, aby przyjrzeć się wszelkim możliwościom, aby upewnić się, że Twoje dziecko otrzyma potrzebne mu leczenie.

Po wykluczeniu innych przyczyn lekarz domowy może poprosić Cię o odcięcie produktów z mleka krowiego na dwa do sześciu tygodni, aby sprawdzić, czy dziecku nic się nie stanie.

Jeśli okaże się, że Twoje dziecko ma alergię na mleko krowie, lekarz zaleci Ci, abyś przestała jeść cokolwiek z zawartością białka mleka krowiego przez co najmniej sześć miesięcy lub do czasu, gdy dziecko skończy rok życia.

Lekarz może zasugerować uzupełnianie dawki wapnia codziennie, ponieważ nie będziesz otrzymywać go z produktów mlecznych.

Jest mało prawdopodobne, aby cokolwiek, co jesz lub pijesz podczas karmienia piersią, powodowało kolkę u dziecka.

Kolka może być spowodowana kilkoma czynnikami, takimi jak nieumiejętność zatrzaśnięcia się dziecka lub zbyt szybkie wyciskanie mleka i przyjmowanie zbyt dużej ilości powietrza.

Kolka może być również fazą rozwoju, przez którą przechodzą niektóre dzieci, więc zmiana diety nie pomoże.

Niektóre mamusie martwią się o jedzenie orzeszków ziemnych podczas karmienia piersią. W rzeczywistości nie ma dowodów na to, że powoduje to u dziecka większe prawdopodobieństwo rozwoju alergii na orzeszki ziemne. Niektóre badania sugerują nawet, że dalsze karmienie piersią podczas wprowadzania ciał stałych może chronić Twoje dziecko przed rozwojem alergii pokarmowych.

Jeśli masz tendencję do jedzenia dużej ilości ryb, są pewne wytyczne, których należy przestrzegać:

Nie należy spożywać więcej niż jednej porcji miecznika, rekina lub marlina w tygodniu. Te rodzaje ryb mogą zawierać śladowe ilości rtęci.
Należy ograniczyć się do dwóch porcji świeżych, tłustych ryb tygodniowo. Ryby tłuste zawierają łososia, makrelę i świeżego tuńczyka.
Tuńczyk w puszce nie jest klasyfikowany jako ryba tłusta, więc możesz mieć tyle, ile chcesz.
Czy muszę pić więcej wody, kiedy karmię piersią?
Będziesz bardziej spragniona, kiedy będziesz karmić piersią, więc pij wystarczająco dużo, aby ugasić pragnienie. Trzymaj przy sobie dużą szklankę wody, gdy będziesz karmić.

Twoje ciało jest bardzo dobre w utrzymywaniu zapasów mleka, niezależnie od tego, ile lub mało pijesz. Nie przejmuj się więc, że Twoje dziecko przegapi, jeśli nagle poczujesz pragnienie. Chodzi o to, aby zapewnić sobie komfortowe nawodnienie.

Jeśli martwisz się o to, czy pijesz wystarczająco dużo, sprawdź kolor swojego siusiaka. Jeśli jest on blady, masz dużo do picia. Jeśli jest ciemnożółty lub pachnie mocno, lub jeśli czujesz się ospały lub zemdlały, możesz być odwodniony, w takim przypadku powinieneś pić więcej wody.

Back to top