Jak grać w Brydża ?

Bridge jest rozgrywany z czterema osobami siedzącymi przy stole kart przy standardowej talii 52 kart (bez jokerów). Gracze naprzeciwko siebie tworzą partnerstwa jak Północ-Południe i Wschód-Zachód.

Każdy układ składa się z trzech części – aukcji, w której czterech graczy licytuje zgodnie z ruchem wskazówek zegara, opisując swoje ręce, gry, w której strona, która wygra aukcję, próbuje wykonać sztuczki niezbędne do wykonania kontraktu, oraz punktacji.

Licytacja jest językiem bridge’u. Jego celem jest przekazanie partnerowi informacji o mocnych i słabych stronach ręki każdego zawodnika. Licytacja składa się z liczby i kombinezonu (pik (♠), serduszek (♥), karo (♦), kijów (♣) lub notrump (NT), oznaczenia wskazującego na brak kombinezonu trąbkowego). Garnitury mają przypisaną wartość z notrumpem najwyższym i kijami najniższym. Oferta z jednym sercem oznacza, że para zamierza wziąć sześć tricków plus jeden, lub siedem tricków łącznie, z sercem jako trąbką.

W fazie licytacji krupier wykonuje pierwsze podbicie, albo podanie, albo licytację, a licytacja przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż do momentu, gdy trzech kolejnych graczy powie „Pass”. Ostateczna oferta staje się „kontraktem”. Oznacza to, że jedna para zawarła kontrakt na wykonanie określonej liczby tricków (sześć plus liczba wskazana w ofercie) w danym kolorze lub notrump.

Pierwszy zawodnik, który jako pierwszy określi kombinezon w finałowym kontrakcie – lub pierwszy, który zaproponuje notrump, jeśli tak jest – staje się „deklaratorem”. Osoba znajdująca się po lewej stronie deklarującego prowadzi, a partner deklarującego, „manekin”, kładzie swoją rękę twarzą do góry na stole. W tym momencie „atrapa” staje się obserwatorem, a jego partner, „deklarujący”, gra kartami z ręki własnej i „atrapy”.

Para wypełnia swój kontrakt, wygrywając sztuczki równe lub większe od liczby ofert. Trik składa się z czterech kart, po jednej z ręki każdego z graczy, rozgrywanych w kolejności zgodnej z ruchem wskazówek zegara. Kiedy para nie wykonuje swojego kontraktu – nie wykonuje sztuczek wymaganych przez poziom licytacji – zostaje nałożona kara.

Trzy najbardziej popularne formy brydża kontraktowego to guma, duplikat i Chicago. Gumowy most, oryginalna i wciąż najpopularniejsza forma brydżu kontraktowego, jest rozgrywany za punkty. W zduplikowanym brydżu, te same ręce są rozgrywane więcej niż raz, co eliminuje większość szczęścia w rozdaniu. Chicago, ograniczone do czterech ofert, jest szybszą gumową grą w brydża, popularną w klubach i domach.

Rozpoczęcie gry
Wyciągnij karty, aby wybrać osobę do rozdania kart (krupiera). Osoba ta rozdaje karty zakryte w dół, w rotacji zgodnej z ruchem wskazówek zegara po kolei, aż do momentu, gdy każdy z graczy przy stole będzie miał rękę składającą się z 13 kart. Po zakończeniu rozgrywki każdego rozdania, możliwość rozdawania przesuwa się po stole zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak że każda osoba ma turę do rozdawania kart.

Cel gry
Każde partnerstwo stara się wygrać (lub wziąć) jak najwięcej trików.

Wycena ręczna
W brydżu siła twojej ręki pochodzi z dwóch głównych źródeł: punktów wysokiej karty i długich garniturów.

High-card points (HCP):

As = 4; król = 3; królowa = 2; walet = 1.

Długość:

Garnitur pięciokartowy = 1; garnitur sześciokartowy = 2; garnitur siedmiokartowy = 3; oraz garnitur ośmiokartowy = 4.

Kiedy już wycenisz swoją rękę, następnym krokiem jest licytowanie zgodnie z jej siłą i kształtem.

Licytacja
Diler ma pierwszą szansę na licytację. Jeśli krupier ma co najmniej 12 wysokich punktów kart w ręce i preferuje jeden garnitur nad drugim (zwykle decyduje o tym długość garnituru), krupier składa ofertę, aby poinformować swojego partnera, który garnitur preferuje. Jeśli krupier nie ma wielu wysokich kart i nie chce złożyć oferty, mówi „pass”.

Oferty muszą być składane zgodnie z hierarchią garniturów: trefle, diamenty, serca, pik i wreszcie notrump. Tak więc, jeżeli 1♣ jest otwartą ofertą, następne rozdanie, które ma być złożone, musi być złożone co najmniej 1♦, następne co najmniej 1♥ i tak dalej. Jeżeli deklarator otworzyłby stronę 1♠, następna oferta musiałaby być równa 1NT lub 2♣, 2♦ lub 2♥.

Po podjęciu decyzji przez krupiera, każdy z graczy ma po kolei możliwość przebicia lub podania. Na koniec licytacji każdy z graczy zadecyduje, jaki garnitur chce nazwać jako atut i czy ma wystarczającą siłę (wysokie karty), żeby licytować o przywilej nazywania atutów. Albo jedno partnerstwo przejdzie, pozwalając przeciwnikom wybrać garnitur z atutem w zamian za zobowiązanie się do wygrania pewnej liczby trików. Licytacja kończy się, gdy trzech graczy po kolei powie „pass”.

Wytyczne do otwierania licytacji
Z 0 do 12 punktów, podaj.

Z 13 lub więcej punktami, otwórz licytację z jednym z najdłuższych garniturów.

Z 15 do 17 punktami za wysoką kartę i zrównoważoną ręką (taką, w której wszystkie kombinezony są reprezentowane przez co najmniej dwie lub więcej kart), otwórz 1NT (notrump).

Umowy
Licytacja doprowadzi do zawarcia różnych umów ostatecznych (liczba i garnitur lub notrump). Nie są one jednakowe pod względem wartości, ponieważ za licytowanie i zawieranie pewnych kontraktów otrzymujesz więcej punktów. Mogą to być slamsy, kontrakty na grę, kontrakty na częściowe lub częściowe wyniki. Mogą to być kontrakty typu major suit (pik lub hearts) lub minor suit (diamonds lub clubs).

Deklamator, Lider Otwarcia i Głupiec
Deklarorem jest zawodnik, który jako pierwszy wymienia kombinezon lub notrump, który staje się ostatecznym kontraktem.
Lider Otwierający (Open Leader) to gracz po lewej stronie Deklarowca, który rozpoczyna grę przez utworzenie prowadzenia otwierającego, grając kartą odkrytą na stole.
Dummy jest partnerem deklaratora. Po prowadzeniu otwierającym, Dummy kładzie swoją rękę odkrytą na stole, a deklarator w trakcie gry sprawdza karty dla obu rąk.

Wskazówki dotyczące prowadzenia otwierającego
W przeciwieństwie do kontraktów notrump, dobrym pomysłem jest prowadzenie najdłuższego garnituru, ponieważ to może być najlepszym źródłem dodatkowych sztuczek. Z sekwencją, trzy lub więcej kart z rzędu, prowadzić górną kartę sekwencji. Jeśli nie masz sekwencji, prowadź nisko.

Przeciwko kontraktom atutów, możesz nadal prowadzić na szczycie sekwencji, ale nie musisz już prowadzić najdłużej. Twoi przeciwnicy mają garnitur z atutem i zazwyczaj mogą uniemożliwić Ci wykonywanie sztuczek w Twoim długim garniturze. Mogą oni wtrącić się i wygrać ten trik. Czasami dobrym pomysłem jest poprowadzenie krótkiego garnituru, jeśli nie jest to garnitur z atutem. Wasze partnerstwo chce jak najszybciej podejmować sztuczki.

Biorąc triki w Notrump
Sztuczka zawiera cztery karty, po jednej wnoszonej przez każdego z graczy. Jeden z graczy zaczyna od poprowadzenia karty, stawiając ją twarzą do góry na stole. W rotacji zgodnej z ruchem wskazówek zegara, każdy z graczy musi podążać w tym samym kierunku, grając kartą o tym samym kolorze, co karta prowadzona. Jeśli na przykład prowadzone jest serce, każdy z graczy musi zagrać serce, jeśli to możliwe. Tylko wtedy, gdy gracz nie ma serca, może je odrzucić (tzn. zagrać kartę w innym kolorze). Najwyższa karta w garniturze prowadzonym wygrywa trick dla gracza, który ją zagrał. Nazywa się to graniem w notrump.

Przyjmowanie sztuczek z garniturem trąbkowym (Trump Suit)
Posiadanie garnituru atutowego to coś jak posiadanie jednego dzikiego garnituru. Zasady gry nadal wymagają, aby gracz, jeśli może podążać za garniturem, musiał go mieć. Kiedy jednak gracz nie może już podążać za garniturem, można zagrać w trąbkę, która jest wyższa i potężniejsza niż każda karta w garniturze prowadzonym.

SLAMS:
Zdobywasz najwyższy wynik za licytację i robisz wielki slam 7♣, 7♦, 7♥, 7♠ lub 7NT (notrump), gdzie nie możesz przegrać żadnych sztuczek z przeciwnikami. Aby licytować grand slam, partnerstwo powinno mieć w sumie 37 punktów. Następny najlepszy wynik pochodzi z licytacji i zrobienia małego slamu 6♣, 6♦, 6♥, 6♠ lub 6NT, gdzie możesz przegrać tylko jeden trick z przeciwnikami. Aby licytować mały slam, partnerstwo potrzebuje w sumie 33 do 36 punktów.

GAMES:
Istnieje pięć bonusów do gry, które są bardziej osiągalne niż kontrakt slamowy. 3NT wymaga, abyś licytował i wykonał 9 tricków. 4♥ i 4♠ wymagają, żebyś licytował i zrobił 10 tricków. Wszystkie trzy z tych gier mogą być licytowane, kiedy partnerstwo ma w sumie 26 punktów. 5♣ i 5♦ wymagają, żebyś licytował i zobowiązał się do wykonania 11 tricków, a 29 punktów jest sugerowanych do zawarcia umowy na tym poziomie. Doświadczenie pokazało, że jeśli Ty i Twój partner macie co najmniej osiem trików w swoich połączonych rękach, możecie zazwyczaj wykonać jeszcze jeden trik w kontrakcie garniturowym niż w kontrakcie notrump. Oznacza to, że gry w 3NT lub 4♥ lub 4♠ (jeżeli masz co najmniej osiem trików) wymagają mniej więcej tej samej siły w wysokich kartach.

PARTSCORES:
W częściowym wyniku, partnerstwo otrzymuje punkty za każdy wykonany trick. Partnerstwo nie kwalifikuje się jednak do otrzymania bonusu, który otrzymałoby za licytowanie gry lub slamu.

Back to top