Jak nauczyć dziecko czytać?

Większość ludzi nie myśli o procesie nauki czytania, dopóki nie zdecyduje się na rozpoczęcie nauczania własnych dzieci w domu.

W przeciwieństwie do tego, co niektórzy uważają, nauka czytania nie jest procesem „naturalnym”, który odbywa się samodzielnie. Jest to proces złożony, który wymaga właściwego nauczania różnych umiejętności i strategii, takich jak fonika (znajomość zależności między literami i dźwiękami) oraz świadomość foniczna.

Dobra wiadomość jest taka, że choć czytanie samo w sobie jest procesem złożonym, to kroki podejmowane w celu zbudowania tych umiejętności są dość proste i proste. Aby nauczyć dzieci, jak czytać i sprawić, by było to pozytywne i satysfakcjonujące doświadczenie, spróbuj tych prostych i sprawdzonych w czasie strategii poniżej.

Oto 10 prostych kroków, które pozwolą nauczyć dziecko czytać w domu:

  1. Używaj piosenek i rymowanek w przedszkolu do budowania świadomości fonicznej
    Pieśni i rymowanki dziecięce to nie tylko zabawa – rymowanki i rytmy pomagają dzieciom usłyszeć dźwięki i sylaby w słowach, co pomaga im w nauce czytania. Dobrym sposobem na budowanie świadomości fonetycznej (jedna z najważniejszych umiejętności w nauce czytania) jest wspólne klaskanie rytmicznie i wspólne recytowanie piosenek. Ta czynność polegająca na zabawie i zacieśnianiu więzi jest dla dzieci fantastycznym sposobem na ukryte rozwinięcie umiejętności czytania i pisania, które pozwolą im osiągnąć sukces w czytaniu.
  2. Zrób w domu proste kartki z wyrazami
    Wyciąć proste kartki i napisać słowo zawierające po trzy dźwięki na każdej z nich (np. baran, siedzący, świnia, góra, słońce, garnek, płetwa). Zaproś dziecko do wybrania kartki, a następnie przeczytaj razem słowo i trzymaj trzy palce. Poproś je, aby powiedziało pierwszy dźwięk, który słyszy w słowie, potem drugi, a potem trzeci. Ta prosta czynność wymaga niewiele czasu i buduje podstawowe umiejętności foniczne i dekodujące (pomaga im nauczyć się brzmienia słów). Jeśli Twoje dziecko dopiero zaczyna uczyć się liter alfabetu, skoncentruj się na dźwięku, który wydaje każda z liter, bardziej niż na nazwach liter.
  3. Zaangażuj swoje dziecko w środowisko bogate w wydruki
    Stwórz codzienne możliwości budowania umiejętności czytania u swojego dziecka poprzez stworzenie w domu środowiska bogatego w wydruki. Widzenie drukowanych słów (na plakatach, wykresach, książkach, etykietach itp.) umożliwia dzieciom dostrzeżenie i zastosowanie powiązań między dźwiękami i symbolami literowymi. Kiedy jesteś poza domem, wskaż litery na plakatach, billboardach i znakach. Z czasem można wymodelować brzmienie liter, aby stworzyć słowa. Skup się na pierwszej literze w słowach. Zapytaj swoje dziecko: „Jaki dźwięk wydaje ta litera?” „Jakie inne słowo zaczyna się od tego dźwięku?” „Jakie słowo rymuje się z tym słowem?”
  4. Graj w gry słowne w domu lub w samochodzie
    Bazując na poprzednim kroku, wprowadzaj regularnie proste gry słowne. Skup się na grach, które zachęcają dziecko do słuchania, identyfikowania i manipulowania dźwiękami w słowach. Na przykład, zacznij od zadawania pytań typu „Od jakiego dźwięku zaczyna się dane słowo?”. „Jakimi dźwiękami kończy się to słowo?” „Jakie słowa zaczynają się od dźwięku?” i „Z jakim słowem rymuje się ?”.
  5. 5. Zrozumienie podstawowych umiejętności związanych z uczeniem dzieci czytania
    Ważne jest, aby pamiętać, że nauka czytania wymaga różnych umiejętności. Istnieje pięć zasadniczych elementów czytania, o których można przeczytać tutaj. Są to umiejętności, których wszystkie dzieci potrzebują, aby z powodzeniem nauczyć się czytać. Podsumowując, obejmują one:

Świadomość foniczna – zdolność do słyszenia i manipulowania różnymi dźwiękami w słowach
Fonika – rozpoznawanie związku między literami a wydawanymi przez nie dźwiękami
Słownictwo – rozumienie znaczenia słów, ich definicji i kontekstu
Rozumienie czytania – rozumienie znaczenia tekstu, zarówno w storybokach, jak i książkach informacyjnych
Płynność – zdolność do czytania na głos z szybkością, zrozumieniem i dokładnością

  1. Zabawa magnesami literowymi
    Dźwięki samogłosek średnich mogą być trudne dla niektórych dzieci, dlatego też ta czynność może być tak pomocna. Przygotuj magnesy literowe na lodówce i pociągnij samogłoski na jedną stronę (a, e, i, o, u). Powiedz słowo CVC (spółgłoska-samogłoska-spółgłoska), na przykład „kot”, i poproś dziecko o przeliterowanie go za pomocą magnesów. Aby im pomóc, powiedz głośno każdą samogłoskę (/ayh/, /eh/, /ih/, /awe/, /uh/), wskazując na jej literę, i zapytaj dziecko, który z nich wydaje dźwięk podobny do środkowego.
Back to top